Aktuelle saker

Er partsamarbeidet innen tilkomstteknikk truet?

I forbindelse med kampanjen "Trenden skal snus" er et av hovedtemaene Ptil ser på, det økende presset på partssamarbeidet. Ptil har publisert en artikkel på hjemmesiden sin som omhandler hva de har observert og erfart hittil i år; Partssamarbeid - Hva har vi sett?

Etter å ha lest artikkelen, har Fagleder i SOFT sendt et brev til Ptil og stilt noen spørsmål som vi ønsker å dele med dere. Her er hva som er skrevet:

Les mer >

Generalforsamling 2017

23.mai.2017 ble det avholdt generalforsamling i SOFT.  Steinar Nilsen og Ingrid Thorsdal ble valgt inn som nye styremedlemmer. Styret i SOFT har nå følgende sammensetning:

Mette Øverbø - Styreleder
Styremedlemmer:
Håvard Fosse
Steinar Nilsen
Ingrid Thorsdal
Gisle Frydenlund
Martin Rødahl

SOFT ønsker de nye styremedlemmene velkommen!

Sigmund Andreassen fra Ptil holdt også et foredrag etter den formelle delen av møtet var over. Presentasjonen omhandler blant annet oppfølging av entreprenører innen Tilkomstteknikk (tt) og markedsovervåkingskampanje for løst løfteutstyr underlagt forskrift om maskiner 2016 ATIL/PTIL. I presentasjonen finner du også en masse interessante statistikker over hendelser som er rapportert inn til Ptil.

Presentasjonen til Ptil kan lastes ned her

 

 

Les mer >

Besøk av Petroleumstilsynet (Ptil)

11. mai hadde SOFT glede av å ha Petroleumstilsynet (Ptil) på besøk. Initiativtaker til møtet var Ptil. Møtet fant sted i SOFT sine lokaler. Tilstede på møtet var 4 Ptil ansatte og administrasjonen i SOFT, og SOFT sertifisering. Hensikten med møtet var at Ptil ønsket å bli bedre kjent med Tilkomstteknikk i forkant av senere besøk der man skal følge opp entreprenører og operatører. Fokuset vil være bruk av standarder som er ett av hovedfokusene i kampanjen «trenden skal Snus». NS 9600 vil være en referanse for tilsynet. Videre ville Ptil vite mer om særlige utfordringer for bransjen, samt SOFT sitt inntrykk av dagens situasjon. Møtet var nyttig for begge parter, og det ble en enighet om at vi skal utvikle dialogen videre.

Les mer >

Sikkerhetsrapport 2016

"Som 2015, har 2016 vært et turbulent og krevende år. Endringene skjer fort. Fagmiljøer forvitrer, personell engster seg for jobber, eller har fått varsel om permitteringer. Bruk av innleid personell ser ut til å bli stadig mer aktuelt. Oljeselskapene ønsker å bruke timer oppgitt i CertaSoft som grunnlag for vurdering av timerater. Det kan virke som bransjen nå fokuserer på å overleve, heller enn å utvikle og forbedre leveransen av produktet TT. I SOFT får vi stadig tilbakemeldinger om bekymringsverdige forhold. Kort sagt tøying av etablert praksis. Totalt sett er alt dette svært negativt for en bransje som har hatt sikkerhet som ett av sine fremste argumenter. At vi holder en høy sikkerhetskultur har vært vesentlig for at Tilkomstteknikk kan aksepteres som arbeidsmetode. Vi mener at ordningen er under press. Utviklingen er alvorlig."

Sikkerhetsrapporten kan leses i sin helhet her.

Les mer >

En glad nyhet for SOFT medlemmer

Flere av våre kirkebygg er utsatt for et betydelig forfall. Kirkene er en viktig del av vår kultur arv, og derfor har regjeringen bestemt at disse skal rustes opp. Dette vil også være som en del av et tiltak for å øke sysselsetting på Sør- og Vestlandet.

Resultatet av statsbudsjettet ift kirkebygg ble at det på Kulturdepartementets budsjett er satt av 25 millioner kroner av regjeringens tiltakspakke til kirkebygg. I tillegg har kommunene på Sør- og Vestlandet fått 650 millioner kroner til tiltak innen rehabilitering og vedlikehold der kirkebygg er regnet som godkjente formål.

Tilskuddet til kirkeprosjekter er fordelt til Mandal kirke (Mandal), Avaldsnes kirke (Karmøy), Sørbø kyrkje (Rennesøy), Vangskyrkja (Voss), Os kyrkje (Os i Hordaland), Bremsnes kirke (Averøy), Hov kirke (Sunndal), Åsskard kyrkje (Surnadal) og Sankt Jetmund kyrkje (Vanylven).

Dette er positivt nytt for Tilkomstteknikkbransjen, da Tilkomstteknikk er en skånsom og effektiv måte å gjennomføre vedlikehold på sårbare bygg. 

Les mer om saken her.

Les mer >

<> Neste >